علت باخت جوجه‌ها در مسافت کوتاه

تصویر Admin

سلام دوستان دیروز تعدای از جوجه‌ها رو به تمرین 90 کیلومتری بردم متاسفانه تعدادی از اونها به لانه برنگشتند و خیلی روشون حساب میکردم. به نظرتون مشکل از کجا میتونه باشه؟ از نژاد پرنده ها یا از نوع تمرین یا از موانع طبیعی میتونه باشه؟ چکار کنم که آمار تلفات جاده‌ای کم بشه؟

2 ناجی آل کثیر
2 حمزه عساکره
4 عرفان دشتیانی
6 بابک پاشایی
1 امیرعلی محمودنیا
1 جان آردن
2 Admin
تصویر عرفان دشتیانی

سلام .به نظر حقیر علت تمرین 90 کیلو بوده جوجه و بزرگ فرقی نداره باید از مسافت کم استارت برای مسابقه زده بشه که خود دلایلی منطقی داره که بحث در موردش علت ها و عوامل بسیاری رو در بر میگیره

تصویر Admin

سلام جناب دشتیانی تشکر از شما ولی همین چیزی که شما فرمودید انجام دادم خیلی هم دقت کردم یعنی از مسافت 5 کیلومتری شروع به تمرین کردم خیلی حواسم جمع بود بهشون یکهفته استراحت میدادم و بعد دوباره شروع به تمرین میکردم تا مسافت 60 کیلومتری همه چیز خوب بود اما از 60 کیلومتر به بعد کم کم تلفات شروع شد که در 90 کیلومتری خیلی زیاد شد

تصویر بابک پاشایی

برادر در طول تمرین استراحت لازم نیست و تمرین باید هر روز انجام بشه تا 100کیلومتر اون وقت باید کبوتر رو ارنج کنیم که ایا لازم به استراحت دارد و این رو عملکرد پرنده به ما میگه اگر اوکی بود یک روز استراحت کافیه استراحت بیش از یک هفته در حتی مسافتهای بالا یعنی از بین رفتن پرنده اگه فاصله بین پیش مسابقه و مسابقه نهایی زیاد باشد حتما باید ی معکوس به پرنده بدید و تو مسافت 50 کیلومتر رها سازی کنیم که پرنده اماده باشه

تصویر ناجی آل کثیر

سلام به همه دوستان
اساتید محترم بنظر شما مشکل گرما هوا نبوده تا اونجایکه همه میدونیم راهکش توی فصل تابستان برای پرنده مشکلاتی رو بهمراه میاره گاه دمای هوا به گرم و خشک میرسه که باعث تحلیل رفتن عضلانی پرند میشه و هر جایی ممکنه بشینه

تصویر بابک پاشایی

بله کاملا دروست میفرمایید بنده از 5 یا 10 کیلومتر شروع میکنم و تو همان مسافت اول 5 بار رها سازی میکنم و بعد هر 5 کیلومتر 2 بار تا از 30 کیلومتر به 50 ودوبار 70 دوبار و 100 کیلومتر یک بار چیزی هم که باید توجه کنیم ساعت رها سازی هر روز سر ساعت 7 صبح وقتی که افتاب تازه بالامیاد

تصویر بابک پاشایی

برادر در طول تمرین استراحت لازم نیست و تمرین باید هر روز انجام بشه تا 100کیلومتر اون وقت باید کبوتر رو ارنج کنیم که ایا لازم به استراحت دارد و این رو عملکرد پرنده به ما میگه اگر اوکی بود یک روز استراحت کافیه استراحت بیش از یک هفته در حتی مسافتهای بالا یعنی از بین رفتن پرنده اگه فاصله بین پیش مسابقه و مسابقه نهایی زیاد باشد حتما باید ی معکوس به پرنده بدید و تو مسافت 50 کیلومتر رها سازی کنیم که پرنده اماده باشه

تصویر عرفان دشتیانی

اگه ما بخوایم از ذره بین به این قضیه نگاه کنیم نظر شخصی و برداشت جامع من اینه که پرنده اگه از پی یعنی زمان انتخاب جفت کردن کبوتر نوع و نژاد کبوتر نر و ماده و یا میکس کردن آنها و آمادگی دو جنس نر و ماده از قبل از جفت گیری تاثیر داره تا زمان جفت گیری و باروری ماده توسط نر مکانی که برای پرنده انتخاب میشه برای تخم گذاری و طرز برخورد با کبوتر از طرف صاحب کبوتر و رسیدگی به کبوتر تا دونه خوری جوجه ها چون بدون شک پرنده به طور غریزی و کپی وار حتی در زمانی که تازه سر از تخم در میاره نصبت به لونه و برخورد والدین و صاحب کبوتر خونه کانون گرم عشق و درس محبت را یاد میگیره که چگونه ناز کنه چه کسی را دوست داشته باشه و از چه کسی توقع مهر و محبت داشته باشه چیزی که مثلم هست پرنده باید ابراز عشق و محبت و علاقه و احترام را نسبت به لونه . منظور جایی که سر از تخم در میاره آشیانه . جایی که به عنوان کانون گرم خودش و خانواده اش میبین و محیط اطراف لافت یا لانه و صاحب کبوتر را داشته باشه و تپش قلب داشته باشه و عاشق محل زندگیش باشه خوب حالا شاید یکی بپرسه این ریزه نگرش چه ربطی به مسافت داره .که جواب من این بقول قدیمی ها مرغ جایی میره که دونه باشه نه کینه .این یک ضرب المثل که جواب قطعی ماست .با توجه به تمام حرفهای ریز و خورده نگری که زدم این باعث عشق عمیق بین کبوتر و صاحب کبوتر میشه که خاطرات خوش از دوران کودکی او را در سخت ترین شرایط آب و هوایی و اقلیمی بهترین بهانه و انگیزه هست برای بازگشت کبوتر به زادگاه خود .هر کس منکر این حرف میتونه در آزمایشی این را امتحان کنه پرنده به عشق لانه و صاحب لانه و جفت خود و غیرت و تعصبی به جوجه و زادگاهش و خاکش داره بر میگردد و این کار میسر نیست جز پرنده ای که از خون خالص یا نژاد اصیل و برتر باشه
نحوه تمرین مسافت کوتاه و بلند ملاک نیست ملاک این که صاحب کبوتر بتونه توانایی کبوترش را بشناسد و طبق توانایی کبوتر از اون توقع داشته باشد نه کمتر نه بیشتر
برای یک کبوتر خوب بعد از مواردی که ذکر شد ارتباط مربی با کبوتر و شناخت صحیح و بکار گیری به موقع از توانایی کبوتر نوع تغذیه هنگام آموزش .نوع برخورد استراحت میتونه خیلییییی موثر و مفید باشه؛ .یکی میپرسم جناب دشتیانی یه سوال من اگه همه این موارد را مو به مو انجام بدم آیا تضمینی هست که کبوتر باخت ندم یا حداقل آمار کبوترانی که هرگز به خانه باز نگشتن کمتر بشه در جواب سریع و قاطعانه باید بگم خیر چون ما کبوتر های ناخالص و یا خونی که ادغام شده در رگهای کبوتر های ما و ترکیب شدن خالص و نخاله باید از هم جدا بشن و خیلییییی راه مونده که ما بتونیم هر کبوتر را به صورت تضمین در مسابقات شرکت بدیم اما با رعایت قوانین و اصول اولیه میتونم این شک را برطرف کنیم که کبوتری که از ما باخت رفته یا در چنگ صیاد و شکارچی و پرنده شکاری گیر کرده که نیومد یا از خون ناخالص برخوردار بوده پس این خودش یک درس برای زندگی ماست که از باخت نترسم و پیروزی غره به غرور نشیم که شاهین حوادث زندگی مدام در چرخ هست گاه بر وفق مراد ما گاه بر خلاف میل ما

تصویر ناجی آل کثیر

بسیار دقیق و مفید
تمامی مطالبی که گفتید ریز مطالبی هستند که کمتر مربی بهشون توجه میکنه خیلی از دوستان فکر میکنن خوب من این مقدار هزینه برای فلان پرنده کردم پس جواب میگیرم و بدون علم به پرورش و راهکش پرنده اون رو به مسابقات میبرن که جواب بگیرن وقتی هم که پرند جواب نمیده تمامی تقصیر ها رو به گرندن پرنده میزارن .
هیچ وقت به این فکر نمیکنن که مشکل کار کجاست تغذیه مکمل یا راهکش غلط یا واقا ناخالصی خود پرنده

تصویر بابک پاشایی

‍ آشنایی با جهت‎یابی جالب کبوترها

کبوترها اساسا از حس بویایی‌شان برای جهت‌یابی و هدایت مسیر استفاده می‌کنند. کبوترهای جوان یاد می‌گیرند بوها و رایحه‌هایی که توسط باد به داخل لانه‌شان می‌آید از یکدیگر تشخیص و تمیز داده و از آنها برای یافتن راه خانه از راه‌های ناشناخته استفاده کنند. مطالعات صورت گرفته توسط دانشمندان پرنده‌شناس انستیتو ماکس پلانک به همراه آنا گالیاردو از دانشگاه پیزای ایتالیا و تیمی از محققان دانشگاه Trient نشان می‌دهد کبوترهایی که سوراخ سمت راست بینی‌شان مسدود باشد جهت‌یابی ضعیف‌تری خواهند داشت.

این یافته حاکی از آن است که نیمکره سمت راست مغز جایی که اطلاعات مربوط به بویایی پردازش می‌شوند اهمیت اساسی در جهت‌یابی و هدایت مسیر کبوترهای خانگی دارد.

قرن‌هاست که توانایی شگرف کبوترها در یافتن مسیر برای برگشت به خانه توسط انسان شناخته شده است.

طبق گفته دانشمندان این پرندگان از حس بویایی ممتازی برخوردارند. به علاوه ظرفیت تشخیص بوهای مختلف به آنها کمک می‌کند تا نوعی نقشه بویایی از محیط اطرافشان در ذهن ترسیم کنند، اگر چه به نظر می‌رسد کبوترها نمی‌توانند با هر دو سوراخ بینی‌شان شبیه به هم استشمام کنند. کبوترها مانند انسان بوها را از طریق سوراخ راست بینی‌شان راحت‌تر و بهتر تشخیص می‌‌دهند.

برای درک این موضوع که اگر سوراخ راست بینی کبوترها مسدود شود چه تاثیری بر جهت‌یابی آنها می‌گذارد محققان 31 کبوتر را مورد مطالعه قرار دادند. دانشمندان یک قطعه کوچک لاستیکی را در سوراخ سمت چپ بینی تعدادی از کبوترها و در گروه باقیمانده در سوراخ سمت راست بینی‌شان قرار دادند. تمامی کبوترها در اطراف دانشگاه پیزا لانه داشتند. پس از نصب یک دستگاه GPS روی پشت کبوترها به روستایی در فاصله 42 کیلومتری لانه‌هایشان منتقل شده و در آنجا رها شدند.

کبوترهایی که سوراخ چپ بینی‌شان مسدود شده بود بهتر مسیر بازگشت به خانه را پیدا کردند. ضمن این که در طول سفر توقف کمتری داشتند. این در حالی بود که مسیر بازگشت کبوترهایی که سوراخ راست بینی‌شان مسدود شده بود پیچیده‌تر و سخت‌تر بود.

اطلاعات به دست آمده توسط GPS نصب شده روی بدن کبوترها نشان می‌داد کبوترهایی که قادر به تنفس از طریق سوراخ راست بینی‌شان نیستند مسیر پیچیده‌تری را طی می‌کنند و در این مسیر بیشتر توقف می‌کنند. همچنین هنگام توقف زمان بیشتری را در جستجوی اطراف و کاوش‌کردن مسیر بعدی هستند.

دانشمندان بر این باورند که به دلیل عدم توانایی استفاده از حس بویایی این پرندگان نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بیشتری دارند و ناچارا بیشتر نیاز به توقف و کاوش در محیط اطراف دارند. این نه‌تنها نشان‌دهنده این است که عدم تقارن در دریافت و پردازش بو توسط سوراخ‌های سمت راست و چپ سیستم بویایی موثر است بلکه نشان می‌دهد مجرای راست بینی کبوتر نقش مهمی در پردازش اطلاعات مربوط به بویایی در نیمکره سمت چپ که مناسب هدایت و جهت‌یابی است، دارد.

این که پردازش اطلاعات مربوط به چنین دریافتی چگونه بوده و چرا این پردازش نامتقارن است سوالی است که تاکنون محققان جوابی برای آن نیافته‌اند.
 

تصویر جان آردن

با سلام خدمت شما وتمامی دوستان عزیز
اول باید شرایط آمادگی کفترها تو هر سنی که باشن صد در صد باشه فرق نمیکنه جوجه باشن یا بالغ
دوم حتما باید شرایط جوی رو مد نظر قرار بدید
سوم اینکه از چه نژاد و چه کفتری استفاده میکنید،حتما که این مسئله رو تمامی دوستان حتی تازه کارها بهش توجه خاصی دارن وباید داشته باشن
چهارم ،تمرین های اول تا صد کیلومتر باید با دقت زیادی انجام بشه وعجله نکنید چونکه به نظر من باید با تمرین های خوب و اصولی ترس و استرس کفترها مخصوصا جوجه ها به حد اقل برسانیم
پنجم که به نظر من خیلی مهم هست مسیر درست رو انتخاب کردن

تصویر عرفان دشتیانی

عرض سلام و احترام به رسم ادب .
در جواب آقای بابک پاشایی و متن ارسالی شون در مورد این که دانشمندان این آزمایش را انجام دادن که سوراخ سمت راست حس بویایی قوی تری داره از سوراخ بینی چپ و در آخر هم نوشتن که محققان به نتیجه و علت خاصی نرسیدن .نظر شخصی من در جواب این آزمایش و فرضیه علمی یا عملی
آینه که کبوتر برای تایین و جهت یابی مسیر اصلی خود به چند حس یا حواس نیاز داره که یکی از این حس ها بویایی .و حس بینایی . و حس شنوایی و میدان مغناطیسی زمین .از نور خورشید .و نور ستارگان و .باد و خیلییییی از موارد این چنینی که حاصل جمع اینها میشه شناسایی مسیر نه فقط صرفاً حس بویایی و اونم از طرف راست خوب اول اینکه این مطلب یه مطلب خارجی و به درد کار خودشون میخوره و من به شخصه تایید نمی کنم چون با عقل و علم و شناخت من جور در نمیاد چرا
جواب .به خاطر اینکه ممکن در آن روزی که دانشمندان خارجی آمدن در سوارخ بینی سمت راست و چپ کبوتران با پوششی بسته اند و اینکه اون کبوتری که سوراخ سمت راستش باز بوده بهتر جواب داده میتونه این سوال مجهول را در ذهن ما به وجود بیآره که دلیل دیر آمدن آنهایی که سوراخ سمت چپ بینی شون را بسته بودن در آن روز و در آن آزمایش جهت وزش باد به سمت بینی راست بوده و پرنده که بینی سمت چپ را محققان بسته بودن و سوراخ سمت راست هم که باد میزد بهش و مانع تنفس راحت کبوتر میشده پس این آزمایش خطا هست چون دلیل علمی یکسانی برای هر دو پرنده نداشته این آزمایش پس این جواب و این مطلب از نظر من خطاست و اینکه تا به حال دلیل این کار را نمیدونستند بهشون بگین دلیل این بوده نه سوراخ بینی چپ و راست و این دو سوراخ مکمل هم هستند و در کنار هم باید باشند تا کار خودشون را درست انجام بدن و گرنه خداوند خودش میتونست روز اول یک سوراخ برای بینی کبوتر یا دیگر موجودات بزاره پس این آزمایش به این دو دلیل از نظر من خطاست

تصویر حمزه عساکره

سلام وعرض ادب خدمت تک تک سروران
دوستان پرنده ای که باخت میخوره دلایلی زیادی میتونه داشته باشه.
1ضعف مربی
2پرنده خوبی نبوده
3 مسابقه دهنده نبوده
بنابدلیل نداشتن امکانات کافی کسی نمیتونه 100%نظری را درباره پرنده ای بده که ب چه دلیلی باخ خورده وهرکسی ب اندازه تجربه خودش واطاعاتش نظرش را بیان میکته ب دلیل اینکه مسافت 90 کیلومتر بوده مسافت خیلی کم بوده هر پرنده ای میتونه اینکار بکنه منظورم نامه بر هستش دودلیل درصد بالا داره ضعف مربی وپرنده خوب نبوده
بنظربنده عیب از پرنده باشه پرنده اصل مال این کار نبوده

سلام! 😍 به نظر میاد شما از بحث لذت می‌برید، اما هنوز برای یک حساب کاربری ثبت نام نکرده‌اید.

وقتی حساب کاربری داشته باشید می‌توانید در مباحث شرکت کنید، نوشته‌های خوب را لایک کنید و محبت را در فضا توسعه دهید ❤️